Maaien met de zeis in Twente

Voor particulieren en vrijwilligers die het gras in alle rust en stilte willen maaien organiseert Landschap Overijssel op zaterdag 22 september 2018 de cursus “Maaien met de zeis” in de omgeving van De Lutte in Twente. Aanmelden hiervoor kan via www.landschapoverijssel.nl/kennisrijk.

Zeisen, kunst en ambacht
Maaien met de zeis doe je niet zomaar. Het vraagt goed gereedschap, kennis van de techniek en gevoel voor de zeis. Vroeger werd de kunst van het zeisen overgedragen van vader op zoon. Nu geeft Landschap Overijssel jaarlijks een cursus om de techniek van het maaien met de zeis over te dragen. Maaien met de zeis heeft zo zijn voordelen. Zo kom je met de zeis makkelijk in hoekjes en bij stroken gras onder afrasteringdraden. Ook op natte plekken kun je met de zeis goed uit de voeten. Tot slot, niet onbelangrijk, geeft het maaien met de zeis een kick, omdat je het zeisen goed beheerst en het een ambachtelijk gevoel geeft. In de praktijk wordt vaak de bosmaaier gebruikt, maar deze is in aanschaf duurder, gebruikt brandstof en produceert een flinke hoeveelheid lawaai. Voor de stilte liefhebbers op het platteland bieden we dan ook graag het leren maaien met de zeis als alternatief aan.

LO maaien haren zeis foto nico kloek sfoto: Nico Kloek

Cursus
Landschap Overijssel geeft deze cursus op zaterdag 22 september in de omgeving van De Lutte. De cursus duurt van 9.30 tot ongeveer 15.30 uur. Tijdens de cursus leer je niet alleen het zeisen maar ook het haren van de zeis, zodat de zeis scherp blijft. Tevens is een mobiele smid aanwezig die je eigen zeis op je lengte en houding afstelt. De kosten van deze cursus zijn €75,-. Vrijwilligers van Landschap Overijssel betalen €40,-. Na opgave ontvang je een bevestiging met de exacte startplaats van deze excursie.

31 augustus 2018