Cursus ‘Maaien met de zeis’ 28 september a.s.

In alle rust op de oude, ambachtelijke manier (hoog) gras maaien? Leer maaien met de zeis! Landschap Overijssel organiseert op zaterdag 28 september 2019 voor particulieren en vrijwilligers de cursus ‘Maaien met de zeis’ in De Lutte. Aanmelden kan via kennisrijk.landschapoverijssel.nl.

Stil, geen brandstof en goed gevoel
Maaien met de zeis is niet ouderwets! Het is een oud ambacht dat steeds vaker wordt uitgeoefend. Op een natuurlijk erf is het gras vaak langer. Dat heeft als voordeel dat bloemen en planten de tijd hebben om te groeien waardoor insecten de ruimte krijgen. Een grasmaaier is dan niet meer bruikbaar. De zeis is een prima alternatief voor bosmaaier of maaimachine als het gaat om kleinschalig landschapsbeheer. Onregelmatig terrein en lastige hoeken zijn met de zeis vaak handiger en sneller te maaien. Bovendien is een machine duurder in aanschaf, gebruikt brandstof en produceert lawaai. Tot slot is maaien met de zeis goed voor je gezondheid: je bent in beweging en je kunt je hoofd leeg maken.

zeis maaien - Carin de Cloefoto: Carin de Cloe

Zeisen, kunst en ambacht
Maaien met de zeis doe je niet zomaar. Het vraagt om goed gereedschap, kennis van de techniek en gevoel voor de zeis. Tijdens deze workshop leer je niet alleen de techniek van het maaien met een zeis, maar ook het haren (scherp maken) van jouw zeis. Ook is er bij de cursus een mobiele smid aanwezig die de zeis afstelt op jouw lichaamsbouw en lengte.

• wanneer: zaterdag 28 september 2019 van 9.00 tot 16.00 uur
  • waar: De Lutte in Twente
  • kosten: €75,- (voor vrijwilligers van Landschap Overijssel: €40,-)
  • aanmelden via kennisrijk.landschapoverijssel.nl