Het levensverwoestende handelen door neuroloog Jansen Steur
(Deel 7 van de serie “Letselschade uit de praktijk")
mr. Floor Boomkamp
Door alle actuele nieuwsberichten zullen de meeste mensen inmiddels wel bekend zijn met de kwestie rondom neuroloog Jansen Steur. Jarenlang stelde hij verkeerde diagnoses, liet hij zijn patiënten enorme hoeveelheden onjuiste medicijnen slikken, etc. Ruim honderd van zijn patiënten heb ik bijgestaan. Hieronder volgt het zeer trieste verhaal van Riet v.d. Kolk.*
Hoe het begon……
Riet had al jaren te kampen met allerlei vervelende, vage klachten. Na een heel traject van allerlei doktoren, die niets konden vinden, kwam ze bij vooraanstaand neuroloog dr. Jansen terecht.
De diagnose……
Al tijdens het 2e consult bij dr. Jansen kreeg Riet de schrik van haar leven. Er was een MRI van haar hersenen gemaakt en daaruit zou blijken dat ze Alzheimer had. Ze zou er ernstig rekening mee moeten houden dat ze nog maar enkele jaren zou leven. Hij adviseerde Riet om spoedig de nodige voorzorgsmaatregelen te treffen, omdat Alzheimerpatiënten doorgaans al snel gaan ‘dwalen’. Riet kreeg vervolgens een nieuw medicijn voorgeschreven, waarmee ze mogelijk nog iets langer zou leven. Dat ze daar doodziek van werd, hoorde er volgens dr. Jansen gewoon bij.
Na de diagnose……
Ondanks het vreselijke nieuws, was Riet wel blij dat nu eindelijk bekend was waar ze last van had. Omdat Riet haar laatste jaren zo rustig mogelijk wilde doorbrengen, besloten zij en haar man om hun vrijstaande woning te verkopen. Ze verhuisden naar een gelijkvloers appartement in het centrum.
Tevens begon Riet dingen zoals haar uitvaart vast te regelen, nu ze daar nog toe in staat was. Het was voor Riet en haar familie een vreselijke tijd.
De ommekeer……
Toen Riet na 3 jaar nog steeds niet achteruit ging, dacht ze dat dit door de medicatie kwam. Ook dr. Jansen gaf dit aan en ze was hem daar ontzettend dankbaar voor. Na het vertrek van dr. Jansen kwam ze echter bij een andere neuroloog terecht. Al tijdens het eerste gesprek vertelde hij haar dat hij grote twijfels had omtrent de gestelde diagnose. Riet kon dit niet geloven. Ze had het volste vertrouwen in dr. Jansen en ze had zich al die jaren toch niet ‘aangesteld’?
Het schadetraject……
Toen duidelijk werd dat Riet inderdaad geen Alzheimer had, kwam haar leven zo mogelijk nog meer op de kop te staan. Wad had ze dan wel? En hoe had dr. Jansen tot deze diagnose kunnen komen? Was alle leed dan echt onnodig geweest?
Na een slopend traject van 4 jaar, waarin het ziekenhuis nauwelijks informatie verstrekte en rommelde met dossiers, de verzekeraar keer op keer aansprakelijkheid afwees, etc, kreeg Riet een aanbod van de verzekeraar om haar schade af te wikkelen. Omdat Riet er psychisch helemaal doorheen zat, heeft ze uiteindelijk ingestemd met een aanbod dat naar mijn mening veel te laag was. Zo werd Riet geheel onnodig dubbel slachtoffer van een medische fout. Iets dat ik in mijn praktijk, ondanks de mooie woorden van ziekenhuizen en verzekeraars, nog steeds veel te vaak tegenkom.
* Omwille van de privacy is de naam van cliënte gefingeerd.
mr. Floor Boomkamp is letselschade-expert bij Boomkamp & Zwarts Letselschade specialisten. Zij woont in ’t Wilbert. Wilt u graag weten of u recht heeft op schadevergoeding? Bel dan geheel vrijblijvend naar 0570-511 120 of 06- 231 640 91 of mail naar Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. voor gratis betrouwbare rechtshulp. Ook voor een second opinion van uw zaak.