Kunsteducatie in de wijk!


Al enkele jaren werken (bijna) alle basisscholen in de vier wijken van de gemeente Hengelo samen om de kunst en cultuur binnen de scholen te verstevigen en de kwaliteit te vergroten. De Interne Kunsteducatie 1Cultuur Coördinatoren (ICC’ers) van de scholen komen jaarlijks o.l.v. de Kunsteducatiecommissie vanuit de gemeente bij elkaar. Zij horen de nieuwste ontwikkelingen, discussiëren over de kunst en cultuur in het algemeen en krijgen bijscholing door docenten van de Hogeschool Edith Stein.

Het tweede gedeelte van de middag werken de scholen per wijk samen. Er wordt jaarlijks minstens één groot gezamenlijk thema gekozen. Dit thema wordt helemaal uitgeplozen om in alle groepen van de scholen hier kunst en cultuur activiteiteten voor te ontwikkelen. Als het mogelijk is worden ook de aanbiedingen van Kunst Op School hierbij betrokken.

Thema
Kunsteducatie 4Dit jaar was het thema van onze wijk (Midden) “De jaren 50 en 60”. Een heel breed thema, maar wat kunst en cultuuruitingen betreft lag vooral de nadruk op Cobra kunst, Rock & Roll en Abstracte Kunst. In de onderbouw werd gekozen om het leven van een kunstschilder nader te bekijken en werden, net zoals bij de Cobraschilders, schilderijen gemaakt van mooi grote vogels, dieren ed. in vrolijke bonte kleuren. De middenbouw heeft zich erg bezig gehouden met de muziek en de dans van de Rock & Roll. De jongens en meisje hebben onder leiding van Toos Benneker van Fit en Fun zich hierbij erg vermaakt en het viel nog niet mee om de specifieke bewegingen van de rock & roll eigen te maken. De bovenbouw heeft zich vooral gericht op de achtergronden van de kunststroming Cobra en Abstracte Kunst, haar schilders/beeldhouwers en hoe zij werkten. Daarnaast hebben zij grote ruimtelijke vogels / dieren ed. gemaakt op de manier van Nikki Saint Phalles met papiermaché. Het gebruik van toevallige materialen bij het maken van een “abstract” dierenbeeld, kwam naast de boomstam die als uitgangspunt diende, heel mooi uit. Zo zagen en leerden de kinderen dat materialen die zo maar weggegooid worden, toch nog heel veel waarde kunnen hebben. Ook de bonte mobiles zijn heel aantrekkelijk geworden. Evenwicht was hier een kernwaarde.

Kunsteducatie 6Brede kijk
Naast al het werk van de leerkrachten en ICC’ers had Crea ook een ondersteunende rol. Uiteraard “leerden” de kinderen in alle groepen niet alleen maar iets op het gebied van de kunstzinnige vakken. Ook de Jaren 50 en 60 in het algemeen, zijn in een veel bredere kijk behandeld: de wederopbouw, het durven loslaten van gestandaardiseerde zaken, geboortegolf, opstandige jeugd West Side Story, opkomst straatfotografie, Koude Oorlog, Berlijnse Muur, watersnood ramp, enz. enz. Deze zaken kwamen ook bij de andere schoolvakken aan de orde. Met zo’n mooi groots Kunst en Cultuur thema zijn de groepen van de scholen ongeveer 3 weken bezig, naast en met de andere vakken op school. De meeste scholen openen zo’n thema ludiek en de afsluiting was bijna op alle scholen een overzichtstentoonstelling annex workshop.

De kinderen hebben weer veel geleerd en genoten, maar ook hun ouders. Een reactie van een ouder was bijv. dat de kinderen met hun grootouders in discussie waren gegaan, hoe zij die tijd hadden ervaren en beleefd.
De deelnemende scholen van wijk Midden waren: Alfrinkschool, A.M.G. Schmidtschool, De Hunenborg, Kuyperschool, Plechelmusschool, Titus Brandsmaschool, Willemschool en Woolderschool.

Op de foto’s ziet u impressies van het thema van de verschillende scholen.

 

Anneke Kuipers
Voorzitter Wijk Midden